Első töltő vásárlás előtt fontos tisztába lennünk elektromos autónk töltési tulajdonságaival!
1. Mi van az autóban?
Itt nem a mindenféle extrákra kell gondolni, hanem pontosan mekkora akku van a kocsiban. Ugyanis nagyban meghatározza a töltési időt. Ha pontosan nem tudjuk vagy bizonytalanok vagyunk egyszerűen csak keresünk rá a neten vagy kérdezzük meg. Vegyünk most alapul egy 2020-as Telsa Model 3 Long Range AWD-t ami egy 76kW-os akkumulátorral rendelkezik.
2. Milyen alapinformációkra van szükség a megfelelő elektromos autó töltő kiválasztásához?
Legyünk tisztában az autó milyen töltő csatlakozóval van szerelve, ez otthoni töltés szempontjából lehet 1. generációs Type1, illetve 2. generációs Type2.
Járjunk utánna van-e olyan töltő gyártó aminek a termékeit a jármű nem támogatja, ha az autó nem támogatja a töltőt nem indul el a töltés.
Érdemes kideríteni maximum mennyi AC töltési teljesítményt fogad be a kocsi. A többség engedélyezi az AC 22kW-os töltést, ám bőven előfordul olyan is ami csak maximum AC 11kW-os töltést preferál. Az utóbbi fontos tényező hiszen egy komolyabb fali töltő vásárlásakor több mint 100.000Ft is lehet a különbség.
Végül, de nem utolsó sorban érdemes eldönteni mennyire számít a minőség és technika, beérjük egy egyszerű termékkel vagy egy okos töltőt választunk.
3. Mivel tudom otthon egyszerűen tölteni?
Az egyszerűség és a takarékosság kedvéért válasszunk hozzá most egy Hordozható 220-240V-os Max. 16A-es állítható konnektoros töltőt. Egyből fel is merül a kérdés: Mennyi idő alatt fog ez feltölteni? – A válasz egyszerű matek! Mivel a hálózaton általában 240V szaladgál és nekünk a Max. 16A-re van állítva a töltőnk (240V x 16A = 3840W azaz 3,84kW/h /óra/ ) ez 3,84kW töltést fog eredményezni óránként, tehát egy 0-100% töltés (76kW / 3.84kW = 19,8h) csaknem közel 20 órába fog telni. Magában mindenki el tudja dönteni szüksége van-e az otthoni gyorsabb töltésre. A gyorsabb töltés = költségesebb beruházás! Viszont minden elektromos autósnak jól jön egy ilyen töltő, sose tudni mikor hová megy az ember konnektor meg általában mindehol van.
Előnyben vannak akiknek a garázsukban fellelhető egy 3 fázisú csatlakozó aljzat vagy ha jobban tetszik „ipari konnektor”. Ez egy kincs az elektromos autósok világában. Valami olyasmit jelent a 3 fázis = 3 x gyorsabb töltés amire egyből mindekinek fel is csillan a szeme. A hordozható töltők világában 3 fázisú töltő is létezik. Nézzük most meg egy Hordozható 3 fázisú 400V-os Max. 3 x 32A-es állítható töltőt ami még nem horror árban van és évekig használhatjuk. De mielőtt valaki arra vetemedne, hogy egyből 3 x 32A-en, maxon járassa a töltőt nem árt megnézetni egy szakemberrel a csatlakozó aljzatot, hogy mit bír és mit nem! Legyünk optimálisak, tegyük fel minden szuper mehet a töltés maxon ( a képlet itt sem bonyolult: 230V x 32A = 7360W x 3 = 22080W azaz 22,08kW/h /óra/ ) és máris 22kW-al töltjük az autónk tehát 0-100% töltés (76kW / 22kW = 3,45h) csupán 3 óra 30 perc ami már egész baráti, sőt ha estére túl gyorsnak találjuk szimplán állítsuk lejjebb a töltőt 3 x 16A-re és a töltési idő a duplája lesz ezzel kíméljük a töltőt, a csatlakozót és vezetéket is a falban.
4. Fix fali töltőt szeretnék
Egy jól kiválasztott fali autó töltővel mellé lőni nem lehet! Igaz a költségesebb beruházások közzé tartozik de szinte örök élet. Egyedüli hátránya hogy fix falra vagy oszlopra kell szerelni. Kaphatók kábeles illetve kábel nélküli kivitelben. A elektromos autó fali töltők zöme egyaránt tud kezelni 1 és 3 fázisú betáplálást, tehát nem akadály ha nincs otthon éppen 3 fázis. Szintén pozitívum, hogy bizonyos típusok teljesítménye állítható, így nem kell otthon rendelkezni a maximum 3 x 32A-el a villanyóránál. A töltőket szinte bárhogyan be lehet állítani pl.: 1 x 16A vagy 3 x 20A stb… , tehát ha kompromisszum képesek vagyunk a töltési idővel szemben a legtöbb esetben nincs szükség újravezetékelésre, átépítésre vagy teljesítmény növelésre sem. Ugyanakkor felszerelés előtt ajánlott egy villamos felülvizsgálatot elvégeztetni egy szakemberrel.
Szerző: Zöld Töltő – Vareha Energie Kft.